Πάντα ήμουν περήφανος για την ικανότητα μου να φέρνω μόνιμες αλλαγές σχεδόν σε οποιονδήποτε. Ωστόσο, μια μέρα σοκαρίστηκα όταν ένας άντρας που είχα βοηθήσει πριν χρόνια να κόψει το κάπνισμα με πλησίασε, έβγαλε ένα πακέτο τσιγάρα από την τσέπη του και είπε: “Απέτυχες!”

“Τι εννοείς;” ρώτησα περίεργος να μάθω τι είχε συμβεί.

“Μετά τη συνεδρία μας σταμάτησα να καπνίζω για δυόμισι χρόνια. Αλλά μια μέρα, όταν στρεσαρίστηκα, άναψα ένα τσιγάρο και από τότε ξανάρχισα το κάπνισμα. Εσύ φταις! Δεν με προγραμμάτισες σωστά.

Αν και ο τρόπος του ήταν κάτι λιγότερο από κομψός, ο άνθρωπος αυτός μου έκανε ένα μεγάλο δώρο. Μου υπενθύμισε ότι πρέπει να αναλαμβάνουμε προσωπικά την ευθύνη για την αλλαγή. Κανείς δεν είναι σε θέση να σας “προγραμματίσει”. Εσείς πρέπει να προγραμματίσετε τον εαυτό σας.

Κάθε αλλαγή που κάνουμε θα είναι προσωρινή αν δεν θεωρήσουμε υπεύθυνο τον εαυτό μας -και κανέναν ή τίποτα άλλο- για την αλλαγή. Συγκεκριμένα, πρέπει να υιοθετήσουμε αυτές τις τρεις πυρηνικές πεποιθήσεις:

  1. Πρέπει να αλλάξει. Το να πιστεύουμε ότι θα έπρεπε να αλλάξουμε δεν είναι αρκετό.
  2. Εγώ πρέπει να το αλλάξω. Οι άλλοι μπορεί να με καθοδηγήσουν, αλλά εγώ είμαι υπεύθυνος.
  3. Εγώ μπορώ να το αλλάξω. Εγώ δημιούργησα αυτό που βιώνω, επομένως εγώ μπορώ να το αλλάξω.

Πώς γίνεται η αλλαγή; Η αλλαγή γίνεται όταν μεταβάλλουμε τις αισθητηριακές εντυπώσεις που συνδέουμε με μια εμπειρία σε επίπεδο νευρικού συστήματος.

Όσο το τσιγάρο σας προσφέρει αισθήματα ικανοποίησης, θα σας ελκύει. Μόνο όταν το σχετίσετε με την απέχθεια, με την άσχημη αναπνοή και τον θάνατο, θα επέλθει πράγματι μόνιμη αλλαγή.

Αν και θα θέλαμε να το αρνηθούμε, η κινητήρια δύναμη της συμπεριφοράς μας είναι η ενστικτώδης αντίδραση και όχι η διανοητική σταθμιση. Μπορεί να κατανοείται ότι η σοκολάτα κάνει κακό στην υγεία, αλλά παρ’ όλα αυτά την τρώτε; Γιατί; Διότι η συμπεριφορά σας δεν καθοδηγείται από αυτά που γνωρίζετε, αλλά από τον πόνο και την ευχαρίστηση που έχετε μάθει να συνδέετε με ορισμένα πράγματα σε επίπεδο νευρικού συστήματος. Οι νευροσυσχετισμοί μας -οι συσχετισμοί που έχουμε δημιουργήσει στο νευρικό μας σύστημα- καθορίζουν τις πράξεις μας.

Διακόψτε το περιοριστικό μοτίβο
Έχετε δει ποτέ μύγα που έχει παγιδευτεί σε ένα δωμάτιο; Αναζητώντας απεγνωσμένα την έξοδο, χτυπά ξανά και ξανά στο παράθυρο.
Έχετε δει ανθρώπους να κάνουν κάτι παρόμοιο; Μπορεί να έχουν αρκετή παρακίνηση, αλλά να συνεχίζουν να κάνουν κάτι που δεν έχει αποτέλεσμα, δεν θα πετύχουν ποτέ στον στόχο τους. Είναι όπως ο σύζυγος ή ο γονιός που γκρινιάζει συνεχώς αλλά μάταια – ή με τα αντίθετα αποτελέσματα.

Διακόψτε τα περιοριστικά μοτίβα κάνοντας κάτι απρόσμενο. Αν γκρινιάζετε, σταματήστε στη μέση της πρότασης σας, πέστε στα γόνατα και χαμογελάστε! Πλησιάστε τον άλλον, αγκαλιάστε τον και πείτε του πόσο τον αγαπάτε.

Βγείτε από την πολιτιστική ύπνωση και συνειδητοποιήστε ότι οι νέες πράξεις θα φέρουν νέα αποτελέσματα τώρα!

 

Αποσπάσματα από το βιβλίο

ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΓΙΓΑΝΤΑ
Μικρές αλλαγές που κάνουν τη μεγάλη διαφορά

του Anthony Robbins

Εκδόσεις ΔΙΟΠΤΡΑ

Μοιράσου το

Αφησε Σχόλιο

Το e-mail σου δεν θα δημοσιευθεί.