Ξημερώνει και χωρίς καφέ; 

Ζεστός, λαχταριστός, μυρωδάτος, έντονος, ιταλικός, αμερικάνικος, γαλλικός, ελληνικός, σε μικρό φλυτζάνι ή σε μεγάλη κούπα, ο καφές είναι μέσα στη ζωή μας. Τι συμβαίνει όμως όταν γίνει… η ζωή σου; Οι περισσότεροι προσδίδουν σχεδόν υπερφυσικές ιδιότητες και ικανότητες στον καφέ. Τους ξυπνάει, τους κάνει να μιλάνε το πρωί, να ανοίγουν τα μάτια τους, να λειτουργούν, να απολαμβάνουν, να πηγαίνουν τουαλέτα, να είναι κοινωνικοί. Είναι όμως έτσι;

Κόβεται ο καφές;

Αν θέλεις να κόψεις τον καφέ και την εξάρτηση σου από αυτόν, σου δείχνουμε τον τρόπο. Λίγη προσπάθεια και η ημέρα σου θα έχει πιο φωτεινό χρώμα από το καφέ…

Η αλήθεια είναι πως δεν είναι μόνο ο καφές. Είναι και το άτομο που τον πίνει. Δηλαδή, ο καφές μπορεί να σου κάνει καλό αλλά και κακό ανάλογα με το πώς αντιδρά το σώμα σου σε αυτόν. Για κάποιους είναι ένα ένα ρόφημα που ο οργανισμός χρειάζεται να το πετάξει από μέσα του άμεσα, γι’ αυτό και η επίσκεψη στην τουαλέτα μετά από έναν καφέ. Για κάποιους άλλους είναι μία καλή λύση για τόνωση του νευρικού συστήματος.

Επιπλέον, κάποιες έρευνες μιλάνε για τα οφέλη του καφέ όπως η ενίσχυση της μνήμης, και κάποιες άλλες για επιπτώσεις στο γαστρεντερικό σύστημα. Οι πληροφορίες που υπάρχουν για τον καφέ είναι πολλές και αντικρουόμενες. Ο μόνος που μπορεί να καταλάβει πώς λειτουργεί ο καφές στον δικό του οργανισμό, είσαι εσύ.

O καφές προκαλεί

Κόπωση

Ανησυχία

Ταραχή

Ταχυκαρδία

 

Αλλά

Έχει αντιοξειδωτικά

Βελτιώνει τη μνήμη και τη διάθεση

Βοηθάει το μεταβολισμό

 

Ο φαύλος κύκλος

Ο καφές μπορεί να κάνει δύο πράγματα ταυτόχρονα. Να σε κρατάει σε εγρήγορση αλλά να σου προκαλεί υπερένταση και τελικά κούραση. Μία χαρακτηριστική περίπτωση είναι άνδρας ο οποίος έπινε πολλούς και δυνατούς καφέδες κατά τη διάρκεια της ημέρας. Συχνά όμως ένοιωθε υπνηλία με αποτέλεσμα να θέλει να κοιμηθεί πάνω στο γραφείο του. Έτσι, έπινε κι άλλο καφέ για να τονωθεί. Ως αποτέλεσμα της πολλής καφεΐνης, το βράδυ δεν μπορούσε να κοιμηθεί κανονικά. Και ο φαύλος κύκλος συνεχίστηκε μέχρι τελικής εξόντωσης, όχι του καφέ.

Πότε να αποφεύγεις τον καφέ

-Ο τρόπος που θα αντιδράσεις στον καφέ οφείλεται και στα γονίδια σου άρα και στον τρόπο που τον μεταβολίζει ο οργανισμός σου. Κάποιοι μπορούν να πίνουν άνετα και να κοιμούνται κανονικά το βράδυ, ενώ σε κάποιους άλλους συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Αν επηρεάζει τον ύπνο σου τότε μάλλον ο καφές δεν κάνει για εσένα.

-Πολλές φορές ο καφές χρησιμοποιείται ως υποκατάστατο του φαγητού. Θα έχεις προσέξει ότι ο καφές μπορεί να ελαττώσει το αίσθημα της πείνας, το οποίο όμως δεν εξαφανίζεται παρά κάνει την εμφάνιση του αργότερα μέσα στην ημέρα, περισσότερο ορμητικό.

-Πολλές φορές ο καφές χρησιμοποιείται ως υποκατάστατο και του νερού. Πίνεις καφέ γιατί στην πραγματικότητα απλά διψάς. Χρειάζεσαι ενυδάτωση αλλά δε σκέφτεσαι ή δεν προτιμάς το νερό. Μόνο που ο καφές δεν είναι για ενυδάτωση. Κάνε ένα πείραμα: Την επόμενη φορά που θα θέλεις έναν καφέ, πιες ένα ποτήρι νερό. Σε λίγα λεπτά πιθανώς να σου έχει περάσει η επιθυμία για καφέ.

-Χρειάζεται να αποδεσμευτείς από τον καφέ-υπερπραγωγή όταν θέλεις να χάσεις κιλά. Η ζάχαρη, το σιρόπι, η σαντιγί και το κουλουράκι ή το σοκολατάκι που σερβίρουν μαζί με τον καφέ, σε γεμίζουν κενές θερμίδες. Έχει υπολογιστεί ότι κάποιοι καφέδες με τα πρόσθετα τους, έχουν τις θερμίδες ενός καλού γεύματος.

-Μειωσέ τον αν θέλεις να αναρρώσεις από μία αρρώστια και χρειάζεται να επιστρατευτεί το “οπλοστάσιο” του οργανισμού. Στην αλκαλική διατροφή ο καφές κατατάσσεται στις εξαιρετικά όξινες τροφές.

Κυλά στο αίμα

Όταν χρειάζεται να κόψεις άμεσα τον καφέ, όσοι ξέρουν, θα σου πουν ότι χρειάζεται να τον κόψεις όπως θα έκοβες κάθε τοξική ουσία. Δηλαδή να κόψεις την καφεΐνη για τουλάχιστον 3 εβδομάδες. Αυτό είναι απαραίτητο ειδικά αν δε μπορείς να λειτουργήσεις χωρίς καφέ ή αν πίνεις αρκετούς μέσα στην ημέρα.

Αν χρειάζεσαι καφέ για να ξεκινήσεις την ημέρα σου, τότε έχεις εξάρτηση από τον καφέ.

Αν νιώθεις άσχημα και έχεις πονοκέφαλο όταν σταματάς να πίνεις καφέ είναι μία ένδειξη ότι καλό είναι να τον ελαττώσεις.

Αν αισθάνεσαι ότι δεν μπορείς να ζήσεις χωρίς καφέ, τότε είσαι μάλλον βιολογικά εθισμένος σε αυτόν.

Είναι πολύ πιθανό οι ορμόνες του στρες στο σώμα σου να έχουν ξεφύγει και να χρειάζεται να ρυθμιστούν.

Πώς να κόψεις τον καφέ

  • Ο καλύτερος τρόπος για να αποδεσμευτείς από τον καφέ είναι να μειώσεις σταδιακά την ποσότητα που πίνεις μέχρι να φθάσεις στο μισό φλυτζάνι ημερησίως.
  • Μπορείς να τον αντικαταστήσεις με πράσινο τσάι, με φυτικά ροφήματα, με νερό με λεμόνι που θα σε ξυπνήσει εξίσου αποτελεσματικά, ή με υποκατάστατα καφέ από βότανα που θα βρεις εύκολα στην αγορά. Η γεύση τους ελάχιστα ανταγωνίζεται αυτή του δυνατού καφέ, όμως οι γευστικοί κάλυκες πολύ γρήγορα θα προσαρμοστούν, όπως και ο οργανισμός σου στο νέο ρόφημα που θα του δώσεις.
  • Μπορείς να επιλέξεις φυσικούς χυμούς που θα σου δώσουν αυθεντική ενέργεια για να πεις τελικά όπως κι εγώ: “Ποιος χρειάζεται καφέ για να ξυπνήσει;”
  • Όπως κάθε πλάνο και προσπάθεια αποτοξίνωσης έτσι και αυτό, χρειάζεται αρκετό νερό αλλά και ξεκούραση.
  • Θα χρειαστεί να βάλεις και την άσκηση στη ζωή σου για να έχεις καλά επίπεδα ενέργειας.
  • Εάν γίνεις ευερέθιστος, καλό είναι να παίρνεις μαγνήσιο το βράδυ πριν από τον ύπνο.
  • Θα βοηθήσουν πολύ η σάουνα ή το χαμάμ, για να φύγουν πιο γρήγορα οι τοξίνες, η γιόγκα αλλά και ο διαλογισμός. Δες το σαν μία ευκαιρία να κάνεις ένα reset στον οργανισμό σου, καθαρίζοντας και κόβοντας εξαρτήσεις και συνήθειες που δεν σε εξυπηρετούν πλέον.
  • Αν θέλεις να ξαναρχίσεις τον καφέ μπορείς να τον ξαναβάλεις στη ζωή σου σταδιακά σε μία πιο φυσιολογική ποσότητα, και μετά από τις 3 αυτές εβδομάδες αποτοξίνωσης.
  • Ειδικά αν αποφασίσεις να ξαναξεκινήσεις τον καφέ, δώσε σημασία στο σώμα σου: στα επίπεδα ενέργειας, τη νευρικότητα, την αντίδραση στο στομάχι και στο έντερο. Με άλλα λόγια γίνε εσύ ο γιατρός του εαυτού σου.
  • Καλό είναι να απολαμβάνεις τον καφέ σου πλέον χωρίς ζάχαρη ή γάλα. Αυτά τα δύο συστατικά, και ειδικά ο συνδυασμός τους- κάνουν περισσότερο κακό και από τον ίδιο τον καφέ.

από την Καίτη Φαρμάκη με στοιχεία από το The Chopra Center

Μοιράσου το

Αφησε Σχόλιο

Το e-mail σου δεν θα δημοσιευθεί.